26 maart - Reisverslag uit Niamey, Niger van Roel Clement - WaarBenJij.nu 26 maart - Reisverslag uit Niamey, Niger van Roel Clement - WaarBenJij.nu

26 maart

Door: Roel

Blijf op de hoogte en volg Roel

28 Maart 2009 | Niger, Niamey

Als de mussen al lang van het dak zijn gevallen beginnen zelfs de Nigerezen het warm te krijgen. Dat ik telkens over het weer begin is misschien omdat ik een echte Hollander ben maar ook wel omdat het echt echt echt warm begint te worden. Overdag lijkt het alsof ik achtervolgd wordt door een heet stuk ijzer , het voelt het zelfde alsof je te dicht op een kampvuur zit en niet verder met je stoel naar achter kan schuiven.
Een drukke week achter de rug. We hebben veel gedaan en ik ben trots. Trots op de school kinderen en hoofdmeesters van de verschillende scholen. Trots op Jamila en Ide die ongeveer letterlijk door het vuur voor me gaan. En trots op mezelf.
Van de week hebben we 45 scholen bezocht van de in totaal 56 scholen die in oktober 2008 alleen zaden hebben ontvangen voor een schooltuin. Echter was van te voren niet bekend of al deze scholen ook daadwerkelijk een schooltuin hebben. Van de 45 scholen die we nu bezocht hebben 20 scholen een tuin en hebben wat met de zaden kunnen doen. De andere 25 scholen hebben geen schooltuin, dit om verschillende redenen. Het grootste probleem is water. In de droge periode die begint januari en eindigt zo rond juni/juli is er in sommige dropen geen water. Bijkomende problemen zijn meestal dat er geen goede omheining is voor de tuin, geen materialen, het te laat ontvangen van de zaden, te weinig kennis van tuinieren of de school heeft geen ruimte voor een tuin. In dat geval, wanneer de school geen plaats heeft voor een tuin ga ik samen met Jamila en de hoofdmeester van de school naar de chief van het dorp (soort van Afrikaanse burgemeester). Meestal een oude man, grijze baart en zit in de schaduw op (meestal een versleten) stoel. Daar aangekomen wordt ik ontvangen als een prins. Een blanke man in de beste man ze dorp is natuurlijk geweldig, en voor je gasten moet je goed zorgen. Ik leg dan uit waarvoor we hier zijn en vertel wat het belang is van de schooltuin. Meestal zonder problemen wordt er een stuk grond toegezegd. Tijdens het gesprek spreek ik in het Engels tegen Jamila zij in het Frans tegen de hoofdmeester en deze op zijn beurt in het Zerma (lokale taal) tegen de chief. Ik probeer altijd de afspraak te maken dat de school het stuk grond krijgt voor het volgende schooljaar. Ik vertrouw de man op ze woord maar vertel hem dat ik hoop wanneer er de volgende keer iemand komt voor de schooltuinen het zaakje dan geregeld is. Volgende week zullen we de schoolbezoeken afronden.

Buiten om het “werk” gebeurt er natuurlijk genoeg. Zo zat ik maandag tijdens het ophangen van m’n klamboe met me hand in de plafondwaaier. Ik schrok enorm, een grote klap en het bloede behoorlijk, maar gelukkig alles gaat nu goed. Niks gebroken en op een wondje bovenop me duim na heb ik nergens meer last van.

In Gotheye vliegen de vleermuizen niet alleen buitenshuis maar ’s nachts ook binnen. Het is een veilig gevoel dat ik onder een klamboe slaap maar het geluid van “piepende” vleermuizen is geen pretje. Daarom probeer is ’s avonds in slaap te vallen met de mp3 speler aan.

Zaterdag 26 maart ben ik uitgenodigd om aanwezig te zijn bij een huwelijksceremonie van de dochter van mijn chauffeur. Kan je het je voorstellen, dat je vader van ze werk een stagiair meeneemt naar je eigen trouwerij. Vreemd, maar erg leuk. Het is echter maar kort, een uurtje tussen 8 en 9 ’s ochtends. Tijdens een bruiloft worden niet zoals in Nederland mensen op naam uitgenodigd maar hele families. Dus niet alleen je eigen familie, maar ook de hele familie van je vrienden, buren en collega’s en deze kunnen dan ook weer hun eigen vrienden meenemen.

Verder gaat het nog steeds goed met Feyenoord. Sinds ik hier zit nog niet verloren. Winnen van PSV en gelijk tegen AZ. Het gaat prima. Op zondag middag ben ik meestal bij het zwembad van een andere hotel. Hier kan ik ook gebruikmaken van het draadloos internet en probeer dan via radio 1 de voetbalverslagen te volgen.

Nog 4,5 week. De tijd gaat nu wel echt snel. Bij het plaatsen van dit bericht is het 28 maart 13.00 uur. Ik lig aan het zwembad. Heerlijk zo’n dagje tussendoor.
Een warme groet,
Roel

  • 28 Maart 2009 - 18:47

    Paul :

    Hallo Roel

    Je maakt veel mee daar in Afrika, hele hoge temperaturen en enorm veel ervaring doe je op.
    Roel je praat over waterprobleem maar zelf lig je aan het zwembad (daar is wel genoeg water voor HAHA!!)
    Is het daar niet mogelijk om pompen te slaan om de tuin te bevloeien dan kunnen ze toch de tuin gebruiken ?.
    Of is iemand al aan dat project begonnen.
    Is dit staks iets voor je vader om dit op te zetten, dan trekt hij met z'n caravan iets veder door dan Frankrijk.

    He Roel veel succes daar en maak er een mooie leerzame tijd van zodat je voor die mensen een goede bijdrage kunt leveren.

    Succes Paul en marga Sweere

  • 29 Maart 2009 - 10:29

    Johanneke:

    Ha Roel,

    Wat zul je het de eerste dagen koud hebben hier in Nederland en weer een beetje verlangen naar de warme zon.
    Zelfs het Nederlands elftal kan winnen als jij er niet bent.
    Ook ik ben trots op je wat je allemaal bereikt in Niger. Geniet van de laatste weken.
    Liefs Johanneke

  • 29 Maart 2009 - 12:50

    Leunie:

    Hoi Roel,
    We zullen weer blij zijn dat je thuis bent.
    De Hollandsekost zal er wel goed ingaan.
    Veel succes met de afronding, veel liefs, mama.

  • 29 Maart 2009 - 14:25

    Janine:

    Hee Roel,

    De laatste tijd was het lezen van je verhalen er een beetje bij ingeschoten, maar ik ben nu weer helemaal bijgelezen hoor ;) echt tof wat je daar allemaal doet!
    nou, heel veel plezier nog dat laatste maandje! voor je het weet zit je weer thuis..

    liefss

  • 29 Maart 2009 - 16:25

    Lenneke:

    Broertje!!
    Wij zijn ook trots hoor!! Goed bezig!!

    Hier gaat aankomende week de zon schijnen, lijkt me heerlijk...maar ja jij zal het bruinste zijn denk ik. Pfff wat een hitte bij jou, zo'n kampvuur gevoel lijkt me echt pittig...

    Heb je nog leuke pix?

    De komende weken zullen wel snel voorbij gaan, werk ze nog!!!

    Kus,
    Lenneke

  • 29 Maart 2009 - 19:03

    Inge:

    Hee Roel!
    Machtige verhalen man:)
    als ik t goed uitgerekend heb ben je nog niet thuis op 26 april....das balen, dan houden we onze cd-presentatie:( maar dan kom ik wel n dagje naar den bosch met t cdtje, kan je alles meteen face to face vertellen:)

    Liefs! Inge

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Niger, Niamey

Mijn eerste reis

Internship Niger.

Recente Reisverslagen:

21 April 2009

Regen

30 Maart 2009

Foto's

28 Maart 2009

26 maart

20 Maart 2009

Verjaardag

15 Maart 2009

Eindelijk weer internet.
Roel

Internship Niger.

Actief sinds 20 Jan. 2009
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 25610

Voorgaande reizen:

15 Februari 2009 - 28 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: