Weekend - Reisverslag uit Niamey, Niger van Roel Clement - WaarBenJij.nu Weekend - Reisverslag uit Niamey, Niger van Roel Clement - WaarBenJij.nu

Weekend

Door: Roel

Blijf op de hoogte en volg Roel

22 Februari 2009 | Niger, Niamey

Na 5 minuten besluit ik om een slipper van me voet te schuiven en hierop te gaan zitten. De zon is krachtig en heeft de betonnen tribune goed op gewarmd. In Nederland betaal je extra voor verwarmde plaatsen maar hier zijn ze gratis. Wat een luxe. Het pupbliek is fanatiek. Het is geweldig om te zien hoe voetbal mensen bij elkaar brengt. Duizenden zijn vandaag naar de voetbal gekomen. Het spel is slecht, veel lange ballen die niet aankomen, harde duels, slechte passes en veel blessure behandelingen. De entourage is echter geweldig en ik geniet als ik om me heen kijk. Kinderen lopen langs met op een hoofd een snoepwinkel, een ander verkoopt zakjes water. Ik had een fles water meegenomen, het was niet genoeg dus we besloten om een paar zakjes water te kopen. Ik dacht het te kennen, in Ghana dronken we ook water uit zakjes genaamd “pure water”. Het is een hele klus om deze te openen omdat je met je tanden moet proberen een hoekje van het zakje af te scheuren. Nadat ik de eerste slok had gedronken keek ik met een moeilijk gezicht naar mijn buurvrouw op de tribune, deze zat met het zelfde verwrongen gezicht. Het water smaakte naar het water uit een zwembed. Niet lekker maar we wisten nu zeker dat er geen bacteriën inzaten.
De wedstrijd eindigde in een 0-0 stand, Niger was uitgeschakeld, omdat het in de uitwedstrijd met 2-1 had verloren. Duizenden Afrikanen proberen tegelijkertijd weg te komen bij het stadion, het resulteert in een grote verkeerschaos met veel getoeter. Onbeschrijfelijk. We besluiten om terug te lopen, het kon nog wel een uur duren voordat we een taxi zouden hebben.

Het is zaterdag, weekend, ook in Niger! Het kantoor is dicht en Abdou wilt me graag wat van de stad laten zien. Met de taxi gaan we naar het National Museum. De toeristen prijs is 1500 en voor Nigerezen 200, ik wil graag foto’s maken dus ik moet nog eens 1000 betalen. Geldklopperij maar ach, ik heb het geldt en voor mij is het niet veel. Al snel wordt het me duidelijk dat het niet alleen een museum is maar ook een soort van dierentuin. Binnen in de witte gebouwtjes met blauwe beschilderingen die mij doen denken aan foto’s en ansichtkaarten uit Griekenland zijn traditionele spullen te vinden. Buiten verschillende dieren die in Niger leven. Het is indrukwekkend omdat de meeste dieren er slecht uitzien en in veelte kleine kooien verblijven. Ik kan de leeuwen en hyena’s aanraken, ik probeer het niet want ze zien er hongerig uit. Een aantal mooie foto’s heb ik kunnen maken van de dieren. Het is trouwens moeilijk om echt scherpe foto’s te maken, dit komt door het vele stof.

De warmte is te dragen maar het is erg vermoeiend na een activiteit zoals het bezoek aan het museum is het goed om even een uurtje te ontspannen op me kamer. Even in de airconditioning om me batterij op te laden. Sinds gister heb ik een buurmeisje uit Frankrijk. Jennifer. Jennifer is hier ook alleen en is een echte ontwikkelingswerkster, ze verteld gepassioneerd over haar werk en spreekt lof uit over het werk van anderen. Ze werkt voor een organisatie die opkomt voor de rechten van de vrouw. Een kleine organisatie met weinig geld, ze probeert bij verschillende instanties en organisaties in Niamey geldt te verzamelen om de activiteiten door te zetten. Ze praat goed Engels en het is fijn om af en toe even te praten over “niks”. Met veel trots laat ik me boekje zien “het thuisfront”. Bij de foto’s van Robbin en mij op de Alpe d’Huez is ze verbaasd, ze herkent de omgeving. Ze woont in een dorpje er dicht in de buurt. Ze pakt haar laptop en laat wat foto’s zien van haar omgeving en familie, op mijn beurt doe ik het zelfde. Het is fijn om hier een maatje te hebben.

Het douchen met koud water went, het is zelfs lekker. De eerste tien seconden zijn afzien maar daarna is het een heerlijke verkoeling. Het eten is prima. Ze vinden het raar dat ik met de middag niet warm eet. Ik heb genoeg aan een stuk stokbrood met boter zoals ook in de morgen, maar hier kunnen ze het maar niet begrijpen. Het drinken van zwarte koffie is al helemaal raar. Het is hier normaal dat je minimaal 3 suikerklontjes in een klein kopje koffie neemt. De thee die ze hier de hele dag door drinken is niet lekker. Het is een soort vloeibare suiker met een mint smaak. Gelukkig zijn het maar 2 a 3 slokken.

Morgen is het dimanche, rustdag?! Ik ben benieuwd. Zondag is hier net zoals de zaterdag, de moslims bidden hier 5 keer per dag en op zondag is dat niet een keer extra. Ik heb nog niet gevraagd of hier in de buurt een kerk is maar het zou me verassen.

Ik hoop dat ik wat foto’s kan uploaden zodat jullie een klein beetje mee kunnen genieten.

De zon is hier heet, maar mis de warmte van me zonnetje in Nederland en de aanwezigheid van familie en vrienden.

Het gaat jullie goed,

Roel








  • 22 Februari 2009 - 12:11

    Jolanda:

    Ha, die Roel, leuk weer wat van je te lezen en te zien! Apart denk ik, zo'n voetbalstadion en dan een wedstrijd meemaken, wel leuk. Geniet lekker van het weekend en we zien weer uit naar je volgende belevenissen, mooie foto's ook, schattig dat meisje op de foto, lief hoor. Het ga je goed! Groetjes Jolanda en de mannen.

  • 22 Februari 2009 - 14:36

    Leunie:

    Wat een positief bericht,de foto,s erbij we proeven de sfeer.
    groetjes, mama.

  • 22 Februari 2009 - 15:44

    Johan Wil:

    Hoi Roel,
    Wat een mooie foto"s vooral die zonsondergang is heel mooi. We blijven je volgen, en volhouden hoor! groeten Johan en Wil

  • 22 Februari 2009 - 18:38

    Jannie:

    Hoi Roel
    Leuk o wat van je te lezen. Morgen een spannende dag, denk ik. Maar daar ga je voor. Hier is het nat, druilerig, kan je je daar iets bij voorstellen? Groeten uit Zwijndrecht

  • 24 Februari 2009 - 18:27

    Michel Steenbakker:

    He Roel! Ik hoop dat alles goed is in Niger, maar ik neem aan dat dat geen probleem is ;). Ik zat ff aan mn verjaardag morgen te denken, dus toen moest ik aan m'n feestje denken. En toen dacht ik: Roel is er natuurlijk niet want die zit helemaal in NIGER!!!!!!Dus ja, ik vond dat ik maar eens een berichtje achter moest laten. Ik lees dat je het wel naar je zin hebt. Ik neem aan dat dat niet zal veranderen ;). IIG Veel succes nog met de rest van je stage!!! Tot over een week of 8 / 9!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Niger, Niamey

Mijn eerste reis

Internship Niger.

Recente Reisverslagen:

21 April 2009

Regen

30 Maart 2009

Foto's

28 Maart 2009

26 maart

20 Maart 2009

Verjaardag

15 Maart 2009

Eindelijk weer internet.
Roel

Internship Niger.

Actief sinds 20 Jan. 2009
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 25607

Voorgaande reizen:

15 Februari 2009 - 28 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: