Eindelijk weer internet. - Reisverslag uit Gothèye, Niger van Roel Clement - WaarBenJij.nu Eindelijk weer internet. - Reisverslag uit Gothèye, Niger van Roel Clement - WaarBenJij.nu

Eindelijk weer internet.

Door: Roel

Blijf op de hoogte en volg Roel

15 Maart 2009 | Niger, Gothèye

Zaterdag 14 maart
Al bijna 4 weken. Een maand. Nog 6 weken. Nog 1,5 maand. Al 28 dagen. Nog 42. Al zoveel leuke dingen gedaan en nog zoveel te doen. De eerst zes schoolbezoeken zijn achter de rug. Ik ben blij verrast met de resultaten die de verschillende scholen tot nu toe hebben bereikt. Iedere school op zijn eigen manier.
Het gaat prima! Ik heb het erg naar me zin en het werk bij de scholen gaat naar wens. Afgelopen dagen waren ontspannend en dat was wel even fijn. Met de gezondheid gaat ook alles goed, vorige week wat last van me buik gehad maar nu gaat het weer prima.
Tijdens de schoolbezoeken sprak ik in de morgen met de schoolkinderen in de klas, eerst vertelde ik ze dat ik helemaal uit Nederland kom(nooit van gehoord natuurlijk) en wat ik kom doen. Ik vertel de kinderen dat het in mijn land erg koud is en dat ik het hier heel heel warm vind. De kinderen beginnen te lachen en het “ ijs” is gebroken.
Het was even zoeken naar de juiste manier om met de kinderen te praten. Als eerst vraag ik wat ze leuk vinden in de schooltuin. Dit om even de motivatie van de kinderen te pijlen. We kunnen natuurlijk de mooiste materialen voor ze kopen, de beste zaden brengen, en alle omstandigheden zo goed mogelijk maken maar wanneer de motivatie ontbreekt bij de kinderen zal het geen succes worden. Dit probeer ik ze dan ook uit te leggen.
Ik praat in het Engels tegen Jamila en zij vertaald het in een lokale taal naar de kinderen. Ik laat de kinderen alle schooltuin activiteiten in chronologische volgorde opnoemen en de leraar schrijft ze op het schoolbord, daarna vraag ik bij elke activiteit of het goed gaat, of er problemen zijn en of ze het leuk of niet leuk vinden. Na zes school bezoeken heb ik zes verschillende werk volgordes. Op sommige scholen kunnen de kinderen de activiteiten zo opdreunen maar op andere scholen kost het veel moeite om de verschillende activiteiten op te noemen. Met de ouders praat ik over wat hun rol is en kan zijn met betrekking tot de schooltuin. Ook hier zijn tussen de scholen onderling grote verschillen, bij sommige scholen spelen de ouders een grote rol en bij anderen helemaal niet. Met de docenten heb ik het over de educatie. Het belangrijkste onderdeel van de schooltuin. Het is belangrijk dat het agrarische onderwijs( theorie en praktijk) onderdeel is van het dagelijkse of wekelijkse schoolprogramma en niet wordt gezien als een extraatje na schooltijd. De verschillende problemen in de schooltuinen zijn nu bekend. We gaan kijken of we deze kunnen oplossen, maar even belangrijk is dat we leren van de ervaringen van deze zes scholen, zodat eventuele problemen bij andere scholen voorkomen kunnen worden.

Ik zou je graag een dag mee willen nemen op pad in Niger. We zouden samen met de taxi gaan, die ons(blanken) altijd te veel laat betalen. Ik zou je voor stellen aan de troste ouders en docenten van de kinderen die met de eigen oogst uit de schooltuin richting huis gaan. Ik zou je mee willen nemen naar de rivier de Niger en je de nijlpaarden willen laten zien. Ik zou je de hitte laten voelen. We zouden kunnen voetballen met de kinderen die altijd op straat zijn. En aan het eind van de dag zou ik je meenemen naar de bar waar we samen met me vrienden hier een biertje drinken en de dag bespreken… maar helaas dat kan niet je moet het doen met de verhalen en de foto’s. Maar het zou wel makkelijk zijn want het is moeilijk om te beschrijven hoe het hier is.

Op het moment van schrijven zit ik in een (super) hotel kamer in Le parc du W. Dit weekend 14 en 15 maart zit ik samen met Hans(ja wie is Hans?)in parc W(googlen!). De eerste dag van onze “wilde dieren expeditie” zit erop. We hebben onder andere apen, krokodillen en olifanten gezien. Vooral de ontmoeting met de olifanten in het “wild” was erg speciaal. Het was een groep van 5 olifanten, echt schitterend. Is toch anders dan wanneer je ze in de diertuin ziet. Morgen ochtend gaan we om 6.30! (ja half 7 ‘s ochtends!) terug in het parc, omdat (zeggen ze) dan de meeste dieren te zien zijn, ik hoop dat we de leeuwen nog zien.
Komende week een weekje in Niamey waarin ik onder andere ga proberen verschillende organisaties te benaderen die ons eventueel kunnen helpen met de schooltuinen.

Een kletsnatte zweet groet,

Roel

  • 15 Maart 2009 - 13:24

    Mirjam:

    Ha die Roel,

    wat gaat de tijd snel he! Nog even en je bent al op de helft!! Je maakt wel wat mee daar... blijft bijzonder om te lezen hoor, ook al kunnen we ons er waarschijnlijk inderdaad geen juiste voorstelling bij maken.

    Je foto's zijn ook erg indrukwekkend, vooral mee doorgaan!!

    Groetjes en fijne zondag nog,
    Mirjam

  • 15 Maart 2009 - 14:56

    Leunie:

    Hoi Roel,
    Wat een goed nieuws,
    wat een mooie fotos,s, heel geweldig om het te lezen, veel liefs, mama.

  • 16 Maart 2009 - 08:37

    Johanneke:

    Ha broertje,

    Wat zie je er toch geweldig uit met die zonnebril en die hoed op!! Maakt indruk. Je doet het toch maar allemaal. Super foto's.
    liefs Johanneke

  • 16 Maart 2009 - 08:55

    Lenneke:

    Ha broertje, tjonge jonge, je lijkt wel een beetje Brad Pitt hoor, stoer!!!! Mooi verhaal, super foto's. Echt indrukwekkend, maar zo zinvol!!!
    Geweldig!!

    Kus,
    Lenneke

  • 17 Maart 2009 - 16:41

    Johan- Wil:

    Ha die Roel,wat fijn dat het allemaal naar wens verloopt,je kan zo naar een modellenburo sommige foto"s als twee druppels water op crocodile dundy.Een hele ervaring om zo dichtbij de olifanten etc te komen? We vinden het geweldig dat je dit allemaal doet, het ga je goed en tot lees maar weer gr johan-wil

  • 18 Maart 2009 - 18:19

    Wim Sandee:

    Hallo Roel,

    Ik zie dat je morgen jarig bent en dus zal je die een beetje alleen moeten vieren in dat verre warme land. Daarom een speciale felicitatie vanuit Nederland waar het voorjaar zo zachtjes aan begint. Nog veel plezier en een goede tijd toegewenst van je oom Wim (en tante Jannie) uit Zwijndrecht. We volgen je 'avonturen' met enige (on)regelmaat en zijn best trots op alles wat je daar probeert te bereiken! Succes!

  • 18 Maart 2009 - 20:20

    Inge:

    Hey roeliee,

    Wat een geweldig mooi verhaal heb je weer geschreven en wat een mooie foto's daar ben ik jaloers op zeg!! maar mooi dat je het nog steeds zo naar je zin hebt, en mooi wat je allemaal doet daar voor die kindjes!! ga zo door he!! heel veel succes nog en veel plezier!! groetjes inge

  • 18 Maart 2009 - 21:39

    Bart:

    Hejhej

    Ziet er allemaal goed uit man.. goed bezig.. wordt tijd dat we naar school gaan om de ervaringen uit te wisselen.. hier in Zweden is anders ook goed toeven:)
    Veel succes,

    Groeten Bart Aarts

  • 19 Maart 2009 - 07:39

    Leon:

    Ha die Roel,

    Gefeliciteerd met je verjaardag eh!

    Mooi verhaal weer, leuk om te horen hoe je met de kinderen en ouders bezig bent. En mooi dat je de mensen in NL een zo goed mogelijke voorstelling wilt geven van hoe het daar is!

    Succes en plezier nog! En neem nog een witbiertje tegen de warmte.

  • 19 Maart 2009 - 07:42

    Jolanda:

    Ha, Roel, allereerst van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag!!!! Leuk om 'mee te reizen' en mooie foto's. Geniet ervan, hartelijke groetjes Jo, Jolanda en Mike

  • 19 Maart 2009 - 08:32

    Mirjam:

    HAPPY BIRTHDAY!!! :D
    Of moet ik zeggen: bon anniversaire...

    Het zal wel raar zijn om zo ver weg van huis te zijn op je verjaardag, maar ik hoop dat je er toch een hele leuke dag hebt!

    Groetjes, Mirjam

  • 19 Maart 2009 - 12:15

    Arie En Joke:

    Hoi Roel,

    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er maar een fijne dag van met alle mensen om je heen.

    groetjes Arie en Joke

  • 19 Maart 2009 - 15:44

    Ruud:

    Roel, gefeliciteerd met je verjaardag!!! Maak er een mooie dag van!!! Groeten Ruud

  • 19 Maart 2009 - 15:44

    Ruud:

    Roel, gefeliciteerd met je verjaardag!!! Maak er een mooie dag van!!! Groeten Ruud

  • 19 Maart 2009 - 16:43

    Joke:

    Hallo Roel,allereerst van harte gefeliciteerd.
    We volgen je op reis en genieten van de berichtjes.
    We denken dat je met veel plezier later kunt terugkijken op dat wat je nu doet.

    Groetjes van Rini, Joke en de rest van de familie.

  • 19 Maart 2009 - 19:08

    Annelies:

    Heeeej jarige job! Wat maak je toch weer veel mee....ennum die foto's van die olifanten, daar maak je Mat wel jaloers mee!! Vanuit hier een toast op je verjaardag! Tsja en wij genieten hier juist van het zonnetje dat zich eindelijk na al die koude maanden weer eens laat zien... Genietse nog en succes met alles!

    Groetjes, Matthias en Annelies

  • 19 Maart 2009 - 19:48

    Tonnie & Ko:

    Roel,
    Gefelicteerd met je verjaardag. We volgen je dagelijks of er nieuws is jou.
    Het is daar heel anders dan een excursie naar de tunnel.
    In ieder geval nog een mooie tijd gewenst daar.

    Doei

  • 20 Maart 2009 - 16:35

    Johan Wil :

    Sorry, dagje te laat maar alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Beter laat dan ......
    Groetjes Johan- Wil

  • 16 April 2009 - 15:23

    Samuelle:

    Hi Roel,

    Wat leuk om je verhalen te lezen en je foto's te zien! Leuk project! Zo kom je echt overal en heb je veel contact met de mensen. Veel plezier nog de laatste dagen.

    gr, Samuelle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Niger, Gothèye

Mijn eerste reis

Internship Niger.

Recente Reisverslagen:

21 April 2009

Regen

30 Maart 2009

Foto's

28 Maart 2009

26 maart

20 Maart 2009

Verjaardag

15 Maart 2009

Eindelijk weer internet.
Roel

Internship Niger.

Actief sinds 20 Jan. 2009
Verslag gelezen: 403
Totaal aantal bezoekers 25599

Voorgaande reizen:

15 Februari 2009 - 28 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: